Magyar irodalom emelt szintű érettségi tételek - szépirodalmi művek

2020. március 25. 12:24 - DFMVK2

letoltes.jpg

A magyar nyelv és irodalom tantárgy emelt szintű irodalom tételeihez tartozó szépirodalmi művek online elérhetősége 

MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM
Tételcímek az emelt szintű szóbeli érettségi vizsgára (2020)

IRODALOM
MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL I. Kötelező szerzők
1. Petőfi Sándor költészetfelfogásának alakulása A természet vadvirágától Az apostolig (1844-1848)
2. Az elégikus hangütés változatai az 1850-es évek Arany-lírájában
3. Jellegzetes témák, motívumok, poétikai megoldások Ady világháborús költészetében
4. Filozófiai kérdések, műfaji, nyelvi sokszínűség Babits Mihály Levelek Irisz koszorújából című kötetében
5. Az elbeszélői látásmód és hangnem Kosztolányi Dezső Pacsirta című regényében
6. Az egyéni és a közösségi számvetés szemléleti és poétikai sajátosságai József Attila kései
költeményeiben (1935-37)

MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL II. Választható szerzők
7. A szerelmi érzés sokszínűsége és a műfajváltozatok Balassi Bálint megkomponált versgyűjteményében
8. Csokonai Vitéz Mihály dalköltészetének stílusszintézise a rokokótól a népiességig
9. Ciklusszerkezet, tematika, narrációs és kompozíciós megoldások Mikszáth Kálmán A jó palócok című novelláskötetében
10. A lélektani ábrázolás Krúdy Gyula A hírlapíró és a halál és az Utolsó szivar az Arabs Szürkénél című ikernovelláiban
11. Tudattörténet és társadalomrajz Németh László Iszony című regényében
12. Szabó Lőrinc Tücsökzene című versciklusának szerkezeti, tematikus vonásai az életrajzi emlékezés és a meditáció tükrében

MŰVEK A MAGYAR IRODALOMBÓL III. Kortárs szerzők
13. Egyéni és történeti emlékezet Borbély Szilárd Nincstelenek című regényében

MŰVEK A VILÁGIRODALOMBÓL
14. A Biblia néhány jellegzetes műfajának bemutatása
15. A történetmondás és az értelmezés szintjei Mihail Bulgakov A Mester és Margarita című regényében
16. A francia premodernek − Baudelaire, Verlaine, Rimbaud − költészetének poétikai sajátosságai (szabadon választott művek alapján)

SZÍNHÁZ ÉS DRÁMA
17. Szerkesztésmód és létértelmezés – a drámai költemény műfajának meghatározó szerepe Madách Imre Az ember tragédiája című művében
18. Az ibseni dramaturgia jellemzői, az analitikus szerkesztésmód érvényesülése Ibsen Nóra (Babaszoba) című drámájában

AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI
19. Irodalmi ellenutópia és filmes adaptációja – Ray Bradbury: Fahrenheit 451 és François Truffaut: 451 Fahrenheit (1966)

INTERKULTURÁLIS JELENSÉGEK ÉS A HATÁRON TÚLI IRODALOM
20. Táj és ember harmóniája, hűség és megmaradás Kós Károly Varju nemzetség című krónikás regényében

(Források: Magyar Elektronikus Könyvtár, Petőfi Irodalmi Múzeum (Digitális Irodalmi Akadémia),  LiterArt Egyesület, Adatbank (Erdélyi Magyar Elektronikus Könyvtár) )

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://deak.blog.hu/api/trackback/id/tr2215551896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása